tiistai 16. joulukuuta 2014

Esittelyä

Tervetuloa minun ja koirani Usvan blogiin! Tässä blogissa kerron Usvasta ja kaikesta, mitä puuhailemme Usvan kanssa. 

Kuka minä olen? Olen Lotta, 18-vuotias lukiolainen, jolla on abivuosi menossa. Usva on ensimmäinen oma koirani. Olen kuitenkin ollut koirien kanssa tekemisissä jo monia vuosia. Olen kiinnostunut erityisesti tokosta, mutta myös näyttelyt, agility ja jotkut pk-lajit kiinnostavat.



Miksi päädyin ottamaan sheltin? Olen tykännyt koirista niin kauan kuin muistan ja omasta koirasta haaveilin todella pitkään. Jo vuosia sitten ihastuin sheltteihin niiden kauneuden vuoksi. Kun oman koiran ottaminen lopulta oli mahdollista, piti rotua alkaa miettiä ihan tosissaan. Halusin melko pienen koiran, jonka kanssa olisi kuitenkin mahdollista harrastaa eri lajeja. Sheltti tuntui juuri sopivalta. Ne ovat eloisia, sopivan pieniä, kauniita, nopeaoppisia ja niiden terveystilanne on perushyvä. Olin lukenut netistä, että joillakin shelteillä on melko heikko hermorakenne, joten shelttiä ottaessa sosiaalistaminen nousi suureen rooliin. Näin pitäisi toki olla mitä tahansa koiraa ottaessa. Usvan kanssa ollaankin tutustuttu erilaisiin tilanteisiin, totuteltu koviin ääniin, kävelty erilaisilla pinnoilla, tavattu uusia ihmisiä ja koiria ja paljon muuta.



Kuka Usva on? Taikarannan Unelma eli Usva on 2.7.2014 syntynyt shetlanninlammaskoiranarttu, tricolorin värinen. Usva tuli meille elokuun lopussa. Me ollaan aloitettu harjoittelemaan tokoa eli treeneistä ja Usvan edistymisestä tulee ainakin postauksia. Tässä "temppuja" joita Usva jo osaa: istu, maahan, seiso (paikallaan seisominen), tule, irti. En tiiä unohtuiko tuosta joku :D Usvalla ei ole erikseen paikka-käskyä vaan se osaa esim. maahan-käskystä mennä makaamaan ja jäädä siihen paikalleen, kunnes saa palkan ja vapautuksen tai uuden käskyn. Kovin pitkiä aikoja Usva ei vielä malta olla paikallaan käskyn alaisena, mutta koko ajan harjoitellaan. Tänään Usva pysyi kauniisti makaamassa puoli minuuttia, pikku hiljaa pidennetään aikaa. Usva malttaa melko hyvin pysyä paikallaan myös silloin, kun menen itse hetkeksi pois sen näkyvistä. Sivu-käskyä (perusasento ja seuraaminen) ollaan harjoiteltu myös, mutta siinä ollaan vielä aika alkutekijöissä. Koko ajan kuitenkin edistytään :)



2 kommenttia:

  1. Haluaisitko käydä liittymässä meidän lukijaksi myös? :) http://sheltinkanssa.blogspot.fi/

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi :)